Vaše Evropa, vaše budoucnost
Hlavní témata a otázky k diskusi
Budoucnost Ústavní smlouvy
- Jaký druh základního dokumentu EU potřebuje? Je smlouva dostatečná, nebo by to měla být ústava?
- Jak by měl být tento základní dokument navržen a přijímán (kým)?
- Co by v takovém textu mělo být? A co by v něm nemělo být?
Budování demokracie a občanské společnosti v Evropě
- Jaká je role občanské společnosti v demokracii? Mají organizace mládeže specifické místo v občanské společnosti?
- Jak občanská společnost a specificky sdružení mládeže mohou posilovat / posilují demokracii a zapojení (mladých) občanů do chodu společnosti? Jaká podpůrná politika / metodika je třeba?
- Jaký je váš názor na článek I-47 navržené Evropské ústavní smlouvy? Je dostatečný, nebo by měl být změněn? Jak by měl být implementován?
Článek I-47
Zásada participativní demokracie
- Orgány dávají vhodnými způsoby občanům a reprezentativním sdružením možnost projevovat a veřejně si vyměňovat své názory na všechny oblasti činnosti Unie.
- Orgány udržují otevřený, transparentní a pravidelný dialog s reprezentativními sdruženími a s občanskou společností.
- Za účelem zajištění soudržnosti a transparentnosti činností Unie vede Komise s dotčenými stranami rozsáhlé konzultace.
- Nejméně jeden milion občanů Unie pocházejících z podstatného počtu členských států se může ujmout iniciativy a vyzvat Komisi, aby v rámci svých pravomocí předložila vhodný návrh k otázkám, k nimž je podle mínění těchto občanů nezbytné přijetí právního aktu Unie pro účely provedení Ústavy. Postup a podmínky požadované pro tuto občanskou iniciativu, včetně minimálního počtu členských států, z nichž musí tito občané pocházet, stanoví evropský zákon.
Sociální a ekonomický model
- Jaké složky evropského sociálního a ekonomického modelu by měly být zachovány či posíleny?
- Měl by být současný sociální a ekonomický model změněn? Pokud ano, tak jak?
- Vezmeme-li v úvahu demografické změny v Evropě, jak může být zlepšena křehká pozice mládeže? Měly by být vyvinuty nové formy mezigenerační solidarity?
Udržitelný rozvoj
- Jaká je role EU při prosazování udržitelného rozvoje?
- Jaké klíčové změny v politice jsou třeba pro dosažení udržitelnosti? (Berte v úvahu: energetickou; zemědělství; ekologii; dopravu; ekonomiku)
- Může být udržitelný rozvoj sklouben s odbouráváním chudoby? Jak je třeba postupovat?
Mládež a vzdělávání
- Jakou roli by měla EU hrát v oblastech mládeže a vzdělávání? (Berte v úvahu článek III-282 navržené ústavní smlouvy)
- Jak by měla politika EU podporovat a prosazovat non-formální vzdělávání?
- Na co by se měla politika EU specificky zaměřit směrem k mládeži?
ČLÁNEK III-282
1. Unie přispívá k rozvoji kvalitního vzdělávání podporou spolupráce mezi členskými státy, a je-li to nezbytné, podporováním a doplňováním činnosti členských států při plném respektování jejich odpovědnosti za obsah výuky a za organizaci vzdělávacích systémů a za jejich kulturní a jazykovou rozmanitost. Unie přispívá k podpoře evropských hledisek sportu s přihlédnutím k jeho zvláštní povaze, jeho strukturám založeným na dobrovolné činnosti a jeho společenské a vzdělávací funkci.
Činnost Unie je zaměřena na
- rozvoj evropského rozměru ve vzdělávání, zvláště výukou a šířením jazyků členských států;
- podporu mobility studentů a učitelů, také prostřednictvím podpory akademického uznávání diplomů a započítáváním doby studia;
- podporu spolupráce mezi vzdělávacími institucemi;
- rozvoj výměny informací a zkušeností týkajících se otázek, které jsou společné vzdělávacím systémům členských států;
- podporu rozvoje výměn mládeže a pedagogických pracovníků a podporu účasti mladých lidí na demokratickém životě Evropy;
- podporu rozvoje dálkového vzdělávání;
- rozvoj evropského rozměru sportu podporou spravedlivého a otevřeného sportovního soutěžení a spolupráce mezi subjekty odpovědnými za sport, jakož i ochranou fyzické a mravní integrity sportovců, obzvláště mladých sportovců.
EU v globalizujícím světě
- Potřebuje EU společnou zahraniční politiku a proč?
- Na jakých hlavních principech by měla být zahraniční politika EU založena?
- Co je třeba, aby se občané EU ztotožnili s její zahraniční činností?
Zpět na hlavní stránku…