Logo Společne od 1957 Evropská vlajka Logo Together since 1957

Vaše Evropa, vaše budoucnost

Hlavní témata a otázky k diskusi

Budoucnost Ústavní smlouvy

  1. Jaký druh základního dokumentu EU potřebuje? Je smlouva dostatečná, nebo by to měla být ústava?
  2. Jak by měl být tento základní dokument navržen a přijímán (kým)?
  3. Co by v takovém textu mělo být? A co by v něm nemělo být?

Budování demokracie a občanské společnosti v Evropě

  1. Jaká je role občanské společnosti v demokracii? Mají organizace mládeže specifické místo v občanské společnosti?
  2. Jak občanská společnost a specificky sdružení mládeže mohou posilovat / posilují demokracii a zapojení (mladých) občanů do chodu společnosti? Jaká podpůrná politika / metodika je třeba?
  3. Jaký je váš názor na článek I-47 navržené Evropské ústavní smlouvy? Je dostatečný, nebo by měl být změněn? Jak by měl být implementován?
Článek I-47
Zásada participativní demokracie
  1. Orgány dávají vhodnými způsoby občanům a reprezentativním sdružením možnost projevovat a veřejně si vyměňovat své názory na všechny oblasti činnosti Unie.
  2. Orgány udržují otevřený, transparentní a pravidelný dialog s reprezentativními sdruženími a s občanskou společností.
  3. Za účelem zajištění soudržnosti a transparentnosti činností Unie vede Komise s dotčenými stranami rozsáhlé konzultace.
  4. Nejméně jeden milion občanů Unie pocházejících z podstatného počtu členských států se může ujmout iniciativy a vyzvat Komisi, aby v rámci svých pravomocí předložila vhodný návrh k otázkám, k nimž je podle mínění těchto občanů nezbytné přijetí právního aktu Unie pro účely provedení Ústavy. Postup a podmínky požadované pro tuto občanskou iniciativu, včetně minimálního počtu členských států, z nichž musí tito občané pocházet, stanoví evropský zákon.

Sociální a ekonomický model

  1. Jaké složky evropského sociálního a ekonomického modelu by měly být zachovány či posíleny?
  2. Měl by být současný sociální a ekonomický model změněn? Pokud ano, tak jak?
  3. Vezmeme-li v úvahu demografické změny v Evropě, jak může být zlepšena křehká pozice mládeže? Měly by být vyvinuty nové formy mezigenerační solidarity?

Udržitelný rozvoj

  1. Jaká je role EU při prosazování udržitelného rozvoje?
  2. Jaké klíčové změny v politice jsou třeba pro dosažení udržitelnosti? (Berte v úvahu: energetickou; zemědělství; ekologii; dopravu; ekonomiku)
  3. Může být udržitelný rozvoj sklouben s odbouráváním chudoby? Jak je třeba postupovat?

Mládež a vzdělávání

  1. Jakou roli by měla EU hrát v oblastech mládeže a vzdělávání? (Berte v úvahu článek III-282 navržené ústavní smlouvy)
  2. Jak by měla politika EU podporovat a prosazovat non-formální vzdělávání?
  3. Na co by se měla politika EU specificky zaměřit směrem k mládeži?
ČLÁNEK III-282
1. Unie přispívá k rozvoji kvalitního vzdělávání podporou spolupráce mezi členskými státy, a je-li to nezbytné, podporováním a doplňováním činnosti členských států při plném respektování jejich odpovědnosti za obsah výuky a za organizaci vzdělávacích systémů a za jejich kulturní a jazykovou rozmanitost. Unie přispívá k podpoře evropských hledisek sportu s přihlédnutím k jeho zvláštní povaze, jeho strukturám založeným na dobrovolné činnosti a jeho společenské a vzdělávací funkci.

Činnost Unie je zaměřena na
  1. rozvoj evropského rozměru ve vzdělávání, zvláště výukou a šířením jazyků členských států;
  2. podporu mobility studentů a učitelů, také prostřednictvím podpory akademického uznávání diplomů a započítáváním doby studia;
  3. podporu spolupráce mezi vzdělávacími institucemi;
  4. rozvoj výměny informací a zkušeností týkajících se otázek, které jsou společné vzdělávacím systémům členských států;
  5. podporu rozvoje výměn mládeže a pedagogických pracovníků a podporu účasti mladých lidí na demokratickém životě Evropy;
  6. podporu rozvoje dálkového vzdělávání;
  7. rozvoj evropského rozměru sportu podporou spravedlivého a otevřeného sportovního soutěžení a spolupráce mezi subjekty odpovědnými za sport, jakož i ochranou fyzické a mravní integrity sportovců, obzvláště mladých sportovců.

EU v globalizujícím světě

  1. Potřebuje EU společnou zahraniční politiku a proč?
  2. Na jakých hlavních principech by měla být zahraniční politika EU založena?
  3. Co je třeba, aby se občané EU ztotožnili s její zahraniční činností?

Zpět na hlavní stránku…

Česká rada dětí a mládeže Europe Direct Česká národní agentura Mládež Euroskop